Pitanje:
Da li je dozvoljeno zakopati umrlog muslimana u nevjerničkom groblju?
Odgovor:
Mišljenja islamskih pravnika sve četiri mezheba podudaraju se u ovom pitanju i slažu se da nije dozvoljeno zakopati muslimana u nevjerničkom groblju, osim u slučaju prijeke potrebe, kada druga opcija nije moguća (El-Mevsuatul-fikhije, 21/20), kao naprimjer da ne postoji posebno muslimansko mezarje, a transport u muslimansku zemlju nije moguć. Pravna podloga ovog mišljenja je ustaljena praksa muslimana od vremena Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, pa sve do danas. Ibn Hazm, rahimehullah, govoreći o ovom pitanju, kaže: “…Jer je praksa muslimana od vremena Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da se musliman ne zakopava zajedno sa idolopoklonikom.” (El-Muhala, 5/142) Zatim, zakopati muslimana u nevjerničkom groblju je ružan postupak prema njemu, jer muslimanska mezarja su mjesta na kojima se spušta milost i rahmet, dok su nevjernička groblja mjesta na koja se spušta Božija kazna i srdžba.
Ovo pitanje može poslužiti kao primjer fikhskog preferiranja između dvije štete, odnosno dva neželjena djela, kroz koje se trpi manja šteta da bi se odagnala veća. Naime, mrtvi se u pravilu zakopava u zemlji u kojoj umre, jer time se požuruje sa dženazom i ukopom kao što je na to Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, podstakao, rekavši: “Požurite sa umrlim, jer ako je bio dobar, nosite ga velikoj blagodati, a ako nije bio takav, skinut ćete zlo sa svojih ramena.” (Buharija, br. 1315, i Muslim, br. 944) Dok prijevoz umrlog u muslimansku zemlju znači odgađanje ukopa, ali je to manje zlo od ukopavanja muslimana u nevjerničkoj zemlji, a naročito u njihovom groblju.
Dakle, najpreče je umrlog muslimana transportovati u muslimansku zemlju i tu ga zakopati, a ako to nije moguće, zakopat će se u posebnom muslimanskom mezarju u nevjerničkoj zemlji. Ako ni to nije moguće, zakopat će se na posebnom mjestu izvan nevjerničkog groblja. Ako sve ove mogućnosti nisu izvodive, zakopat će se gdje uvjeti dozvoljavaju makar to bilo u nevjerničkom groblju, jer je to stanje prijeke potrebe (darure). Allah najbolje zna!
Odgovorio: mr. Hakija Kanurić