Pitanje:
Ako muž posjeduje dovoljno materijalnih sredstava, je li mu obaveza da finansira suprugin odlazak na hadž?
Odgovor:
Muž nije obavezan da finansira suprugin odlazak na hadž, pa makar bio imućan, jer to se smatra pohvalnim djelom zbog kojeg će biti nagrađen ako ga učini, a ako ne učini, neće biti grješan.
To nije učinio obaveznim nijedan kur’ansko-hadiski tekst. Islam je propisao da žena samostalno raspolaže imetkom koji dobije na ime mehra – vjenčanog dara, kao što je dozvolio da žena slobodno raspolaže imetkom koji posjeduje.
Islam je naredio – propisao mužu da izdržava svoju suprugu u granicama svojih mogućnosti, ali mu nije stavio u obavezu da vraća njene dugove, niti da plaća zekat za nju, niti da snosi troškove njenog odlaska na hadž.
Šejh Usejmin upitan je o tome da li će muž biti nagrađen ako zaduži nekoga da obavi hadž za njegovu suprugu koja je preselila, a prethodno nije obavila hadž, pa je kazao: ‘’Najbolje u svemu tome jeste da on lično obavi hadž za nju kako bi obavio propise hadža na najpotpuniji način… A da li je to obaveza njemu? Ne, to mu nije obaveza.’’ (Likau-šehri, 34/ 579)
Dakle, kao što mužu nije obaveza da naknadno obavlja hadž za preminulu suprugu, isto tako nije mu obaveza da snosi troškove njenog odlaska na hadž dok je živa.
Ovo sve odnosi se na obavezu finansiranja, ali kada je u pitanju dobročinstvo prema supruzi i lijepo ponašanje prema njoj, ako bi to učinio, Allah neće dozvoliti da propadne nagrada dobročinitelju, tj. Allah će i njemu upisati nagradu njenog hadža.
Islamski učenjaci spomenuli su situaciju kada je muž obavezan da finansira hadž svoje supruge, naprimjer da namjerno uzrokuje kvarenje njenog hadža, tj. ako bi nasilno intimno općio sa suprugom na hadžu prije prvog tehalula – oslobađanja od ihramskih zabrana.
Šejh Abdulkerim Zejdan kazao je:
“Ženino pravo kod muža nije da on finansira njen odlazak na hadž, odnosno čak mu nije ni obaveza da djelimično učestvuje u tome.” (Mufesal fi ahkamil-mereti 2–177)
Šejhu Albaniju postavljeno je ovo pitanje, pa je odgovorio da mužu nije obaveza da finansira suprugin odlazak na hadž. Ovaj propis odnosi se samo na muža, međutim, ako žena posjeduje dovoljno imetka da obavi hadž, tada joj je obaveza da ga i obavi, a ako ona lično ne posjeduje taj imetak, onda i nije obavezna da obavi hadž.
A Allah najbolje zna!
(Islam-qa)
Odgovor priredio: Elvedin Pezić, prof.