Pitanje:
Ako čovjek ode u toalet radi obavljanja fiziološke potrebe i primijeti mezijj na unutrašnjem vešu, zatim toalet-papirom odstrani nečistoću, ali zaboravi to oprati vodom te uzme abdest, može li tad oprati spolni organ i obaviti namaz, odnosno, mora li u toj situaciji ponovo uzeti abdest?
Odgovor:
Hvala i zahvala pripadaju Milostivom Allahu! Na pitanje koje ste postavili, možemo odgovoriti s nekoliko aspekata.
Prvo, mezijj je nečist, prema jednoglasnom mišljenju svih islamskih učenjaka. En-Nevevi je rekao: “Islamski je umet jednoglasan u mišljenju da su mezijj i vedijj nečisti.” (el-Medžmu, 1/571)
Drugo, nečistoća koja se nalazi na bilo kojem dijelu tijela može se ukloniti maramicom, krpom ili kamenčićima, i glede toga nema razlike između nečistoće koja iz čovjekova tijela često izlazi, kao što su, naprimjer, mokraća i izmet, i nečistoće koja ponekad izađe, kao što su, naprimjer, mezijj i vedijj. Pa ipak, bolje je ovu drugu vrstu nečistoće oprati, zato da bi čovjek izašao iz okvira razilaženja učenjaka o tom pitanju i zato što voda bolje čisti. Imam el-Behuti zapisao je: “Čovjek je dužan da opere ili obriše nečistoću koja iz tijela često izlazi, kao što su, naprimjer, mokraća i izmet, i nečistoću koja ponekad izađe, kao što je, naprimjer, mezijj. Kažemo ovako na temelju Allahovih, dželle šanuhu, riječi: ‘I haljine svoje očisti!’ (el-Muddessir, 4), i na temelju Resulullahovog, sallallahu alejhi ve sellem, hadisa koji je zabilježio Ebu Davud: ‘Kad pođe u toalet, neka čovjek ponese tri kamenčića jer su mu ona dovoljna da se očisti’, a naredba iziskuje obaveznost…” (Keššaful-kina, 1/70). Tu je i sljedeći zapis: “Hanefijski učenjaci smatraju da je mezijj nečist, pa se, kao i sve druge nečistoće, treba oprati vodom ili obrisati, i to je dovoljno. To je stav nekih malikijskih, šafijskih i hanbelijskih pravnika. Međutim, većina malikijskih učenjaka i neki hanbelijski autoriteti smatraju da se mezijj mora oprati, te ga nije dovoljno obrisati, na osnovi predanja u kojem Alija, radijallahu anhu, pripovijeda: ‘Često mi je izlazio mezijj, ali budući da je Vjerovjesnikova, sallallahu alejhi ve sellem, kćerka bila udata za me, bilo me sram da u vezi s tim lično upitam Poslanika; zamolio sam el-Mikdada b. el-Esveda da ga upita. I zaista, upitao je Resulullaha, sallallahu alejhi ve sellem, o tome, pa mu je odgovorio: ‘Neka opere spolni organ i testise, a zatim neka uzme abdest.’” Prema drugoj verziji, rekao mu je: ‘Neka opere spolni organ i neka uzme abdest.’ Malikijski učenjaci vele: “Ako mezijj izađe uslijed podražaja, mora se oprati, a ako izađe tek onako, može se obrisati; ako, međutim, izlazi svaki dan kao što u sahibi-uzura kapa mokraća, tad se ne mora ni prati ni brisati, to jest zanemaruje se” (el-Mevsuatul-fikhijja, 4/117). Prema stavu koji preferiramo, uslijed pojave mezijja moraju se oprati testisi, pa makar i ne bili uprljani. Nečistoća koja padne na odjeću mora se oprati, nije je dovoljno obrisati.
Kad uzmete abdest zaboravivši ukloniti mezijj s tijela ili odjeće, ne morate ponovo uzeti abdest, nego ćete tad ukloniti nečistoću, utoliko što, prema preferirajućem mišljenju, obveznik može uzeti abdest pa ukloniti nečistoću s tijela ili odjeće. Treba dodati i to da dodirivanje spolnog organa bez strasti ne kvari abdest. Ako o tome želite saznati više detalja, pogledajte djela el-Mugni, 1/78, i el-Mevsuatul-fikhijja, 4/115. A Allah, dželle šanuhu, najbolje zna.
islamqa