Pitanje:
Kad muškarac, odnosno žena nanese knu na kosu i stavi na nju najlonsku vrećicu, je li ispravno da prilikom uzimanja abdesta potare po toj vrećici i je li dovoljno potrati po jednom dijelu te vrećice? Može li se kazati da je u skidanju te vrećice poteškoća, pa se može potirati po njoj, analogno potiranju po turbanu? Je li ispravan takav abdest i, otuda, namaz koji obavi?
Odgovor:
Hvala i zahvala pripadaju Sveznajućem Allahu! Ako muškarac, odnosno žena nanese knu na kosu, a nastupi namasko vrijeme, ne mora zbog uzimanja abdesta ukloniti knu (zbog gusula mora je ukloniti). To je tako, jer je potiranje po glavi svojevrsno olakšanje i jer je Resulullah, sallallahu alejhi ve sellem, jednom prilikom namazao kosu smolom ili medom, a zatim, uzimajući abdest, učinio mesh po turbanu i glavi. Prema tome, dozvoljeno je potrati po najlonskoj vrećici koja se nalazi na kosi na koju je nanesena kna, i dovoljno je mesh učiniti po većem dijelu te vrećice, ona se meshom ne mora obuhvatiti. Šejh Ibn Usejmin zapisao je: “Islamski autoriteti nemaju jednoglasno mišljenje u vezi s potiranjem po mahrami. Jedni kažu da nije dozvoljeno da žena učini mesh po mahrami jer je Allah, dželle šanuhu, naredio potiranje po glavi: ‘O vjernici, kad hoćete molitvu obaviti, lica svoja i ruke svoje do iza lakata operite – a dio glava svojih potarite…’ (el-Maida, 6). Oni vele: ‘Kad žena učini mesh po mahrami, onda nije učinila mesh po kosi, pa to nije dozvoljeno.’ A drugi su islamski učenjaci ovom pitanju pristupili koristeći se analogijom, pa su kazali: ‘Kako je muškarcu teško skinuti turban, tako je ženi teško skinuti mahramu, i može po njoj potirati.’ Bilo kako bilo, ako je ženi teško skinuti mahramu prilikom uzimanja abdesta, bez obzira na to radilo se o hladnoći ili stavljanju mahrame na glavu kao otežavajućoj okolnosti, može se u tom slučaju dozvoliti da žena potare preko mahrame, no bolje je da to ne čini. U vezi s ovim pitanjem ne postoje pouzdana predanja. Ako obveznik na glavu nanese knu, smolu, med ili nešto tome slično, dozvoljeno je da po tome potare uzimajući abdest, na osnovi pouzdanog predanja u kojem se kaže da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, prilikom stupanja u ihrame namazao glavu smolom ili medom. U tom slučaju potiranje po onom što je naneseno na glavu ima status potiranja po glavi. Sve ovo ukazuje na to da je potiranje po glavi svojevrsno olakšanje. Rukovodeći se time, možemo reći da žena ima pravo učiniti mesh po kni koju nanese na kosu, te da nema potrebe da je uklanja. Isto vrijedi i za ženu koja stavi na glavu ukras, to jest krunu koja se teško skida. Ako smo kazali da je dopušteno da žena učini mesh po mahrami, onda je objektivnije da dopustimo da potire po tom ukrasu, to jest po kruni. Možda se može kazati da je to dozvoljeno činiti i na temelju uzimanja abdesta s prstenom na ruci. Naime, Resulullah, sallallahu alejhi ve sellem, nosio je prsten, a njegovo nošenje može imati za posljedicu da voda ne dopre do kože koja se nalazi ispod njega. Prema tome, Šerijat prelazi preko takvih stvari i ne uzima ih u obzir. K tome, glava se u osnovi ne pere prilikom uzimanja abdesta, nego se po njoj potire, što je, kako smo rekli, svojevrsno olakšanje. Po turbanu, mestvama i mahrami potire se jedino prilikom uzimanja abdesta, a nikako prilikom kupanja od džunupluka. Dokaz za to jesu riječi Safvana b. Assala, radijallahu anhu: ‘Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, dozvolio nam je da na putu tri dana i tri noći potiremo po mestvama uzimajući abdest zbog male i velike fiziološke potrebe, kao i zbog spavanja, ali to ne važi za kupanje od džunupluka: mestve se moraju skinuti.’ Dakle, čovjek može potirati po mestvama prilikom uzimanja abdesta, ali se one prilikom kupanja od džunupluka moraju skinuti, to više jer se cijelo tijelo mora oprati, osim dio na kojem se nalazi gips.” (eš-Šerhul-mumti, 1/239–242). A Allah, dželle šanuhu, opet, najbolje zna.
islamqa