Pitanje:
Doživjela sam spontani pobačaj nakon dva mjeseca trudnoće. Upitala sam jednu ženu, koja je šerijatski obrazovana, da li da postim ramazan i klanjam namaz i dobila sam potvrdan odgovor, jer djetetu još duša nije bila udahnuta pa je odljev nakon tog pobačaja kao istihaza (istihaza – konstantno krvarenje kod žene, uz kraće prekide). I zaista, postila sam i klanjala. No, jedan ljekar mi je kazao da sam obavezna napostiti dane koje sam postila, pa me zanima kakav je propis o ovom pitanju?
Odgovor:
Dva različita odgovora koja ste dobili upućuju nas na razilaženje koje postoji u pogledu ovog pitanja. Ispravno mišljenje jeste da ako žena pobaci već formirano dijete, onda neće ni klanjati ni postiti jer je u stanju nifasa. S druge strane, ako pobaci dijete koje nije formirano, klanjat će i postiti jer nije u nifasu. Uz napomenu da je donja granica kada je dijete već formirano osamdeset jedan dan po začeću.
Učenjaci Stalne komisije kazali su:
Ako je fetus već formiran tako da mu se dijelovi tijela, kao što su ruka, noga, glava, jasno vide, onda nije dozvoljen snošaj sa ženom koja je takvo dijete pobacila sve dok je u nifasu, tj. četrdeset dana. S druge strane, ako se dijelovi tijela nisu ukazali, čovjeku je dozvoljeno da ima intimni odnos sa ženom, pa makar i neposredno nakon pobačaja jer krv nakon takvog pobačaja ne ubraja se u krv nifasa, već je to obični odljev i nema zapreke da žena klanja i posti.
(Fetve Stalne komisije, 5/422–423)
Šejh Ibn Baz rekao je:
“Ako žena pobaci dijete na kojem se naziru dijelovi tijela, kao što su ruke, noge, glava i tome slično, onda je ona u nifasu i za nju važe svi propisi žene koja je u nifasu, tj. neće klanjati ni postiti, niti je njenom mužu dozvoljeno da ima spolni odnos s njom, sve dok se ne očisti ili dok ne prođe četrdeset dana. Ali, ako postane čista prije nego što istekne četrdeset dana, obavezna je da se okupa i da klanja, posti, a i spolni odnos joj biva dozvoljen.
Međutim, ako se na fetusu koji je žena pobacila ne budu vidjeli dijelovi tijela, nego to bude samo grudva mesa ili zgrušana krv, onda za takvu ženu važe pravila istihaze, te ona nije u nifasu niti se računa da ima menstruaciju, samim tim obavezna je da klanja i posti, a dozvoljen joj je i spolni odnos.”
(Zbirka islamskih fetvi, 1/243)
Šejh Ibn Usejmin je kazao:
“Ako pobaci dijete na kojem se nazire ljudska forma, onda je krv nakon tog pobačaja krv nifasa, žena neće klanjati niti će postiti, a zabranjen joj je i spolni odnos sve dok se ne okupa. No, ako pobaci fetus koji nije poprimio ljudski oblik, onda je dužna da klanja i posti, a krv koja izađe nakon toga nije krv nifasa. Učenjaci su kazali da je najmanji period u kojem fetus poprima ljudski lik osamdeset jedan dan.”
(Fetve za žene muslimanke, 1/304–305)
Preveo: Fahret Kadrić, Šerijatski fakultet u Kuvajtu
Izvor: islamqa
fetva br. 45564