Pitanje:
Da li je dozvoljeno koristiti različite oblike štrajka kao sredstvo u ostvarivanju vlastitih prava?
Odgovor:
Hvala Allahu i neka je mir i spas na posljednjeg poslanika Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem.Štrajk spada u red savremenih sredstava i metoda kojima određeni pojedinac, grupa ili kolektiv izražavaju svoje protivljenje nepovoljnom političkom, ekonomskom i socijalnom stanju u državi, i potražuju svoja zakonom zagarantovana prava. Može poprimiti različite forme, od štrajka glađu, preko obustave rada, pa do šutnje.
S obzirom da se radi o novom pitanju i da se u klasičnim pravnim izvorima ne može naći pozitivan ili negativan stav o sličnim pitanjima, o njemu se može govoriti samo u okviru općih argumenata i pravila kojima se inače vrši kvalifikacija i kategorizacija ljudskih djelatnosti koje se u islamskom pravu skupno nazivaju ‘adāt (svakodnevne ljudske potrebe ili aktivnosti).
To praktično znači da se takva jedna djelatnost poduzima ukoliko neće prouzrokovati veće zlo od onoga koje štrajkač na taj način želi otkloniti, kao što je to u slučaju sustezanja od upotrebe hrane, pića i lijekova do smrti, ili obustave rada u firmama koje se bave proizvodnjom artikala od esencijalnog značaja za zdravlje i život ljudi, kao što su hrana i lijekovi.
Ukoliko će spomenute štete biti izbjegnute, štrajk se smatra dozvoljenim, a može dobiti i status stroge obaveze, ako ne postoji sigurniji, jednostavniji i kvalitetniji način ostvarivanja vlastitih prava.
Odgovorio: Dr. Redžeb Ebu Melih, savjetnik za šerijatskopravna pitanja portala islamonline.net. (Izvor: islamonline).
Fetva objavljena u magazinu Saff, izdanje br. 242.
Preveo i prilagodio: Mr. Semir Imamović