Pitanje:
Ja sam mujezin u jednoj džamiji i nedavno smo dobili razglas i omogućeno nam je učenje ezana uživo. Dotad smo puštali ezan s CD-a i sl. Ja baš i nemam lijep glas za učenje ezana i možda nisam naučen da melodično učim ezan, ali zaista želim da učim ezan, a moje džematlije, takoreći, htjele bi da se ezan pušta s CD-a. Da li bih ja trebao učiti ezan ili puštati putem CD-a?
Odgovor:
Prvo, učenje ezana prilikom nastupanja namaskog vremena kolektivna je obaveza muslimana jednog mjesta (ar. fard kifaje).
Drugo, puštanje ezana putem CD-a ili onoga što mu sliči smatra se novotarijom i zabranjenom stvari u kojoj muslimanu nije dopušteno da učestvuje.
Treće, kao mujezin, treba da se podučiš ispravnom izgovaranju riječi ezana, kako bi ezan koji učiš bio validan, a što se tiče ljepote glasa, to ne treba da te brine, pošto ljepota glasa nije uvjet za ispravnost ezana. Nažalost, muslimani su se toliko udaljili od vjere da ne znaju šta znače riječi kojima mujezin poziva ljude na namaz, ali su zato pitanje ljepote mujezinovog glasa toliko isforsirali kao da je to najbitnije pitanje vezano za ezan. Toliko tome pridaju pažnje da su spremni i na grijeh i na novotariju, samo kako bi se ispunio taj nepostojeći “uvjet” ljepote mujezinovog glasa, pa ezan puštaju putem CD-a.
– Oni koji puštaju ezan putem CD-a prave nekoliko prijestupa: Uskraćuju muslimanima, a i sebi, veliku nagradu koja je obećana za učenje ezana, ali i za sve ostale ibadete koji se vezuju za ezan, kao što je ponavljanje za mujezinom i sl.
– Na taj način uzrokovali su da u mjestu kojem se to čini ljudi ostaju bez validno proučenog ezana, što je grijeh, jer je ispravno mišljenje da je učenje ezana kolektivna obaveza. Što znači, ako neko od njih to učini, niko neće biti grješan, a ako to niko ne učini, onda su svi grješni.
– Takav postupak otvara vrata novim novotarijama u vjeri i novim prekršajima, naročito kada dolazi od onih koji bi trebali da ljudima budu uzori u prakticiranju islama.
Čudno je da su najveće pravne institucije, kolegiji koji se bave savremenim pitanjima i koji okupljaju najveće alime svijeta, već poodavno govorili o tome, i da se veliki broj mujezina i imama tako jednostavno oglušuje o njihove stavove.
Islamski pravni kolegij pri Rabiti, na zasjedanju održanom u Mekki daleke 1406. (sada je 1435. h.g.), raspravljao je o tom pitanju, pa su zaključili sljedeće:
“Prilikom nastupanja namaskog vremena nije dozvoljeno zadovoljiti se puštanjem ezana u mesdžidu putem kasetofona i sličnih aparata, i time se ne ispunjavaju uvjeti ovog ibadeta i to nije propisani ezan. Muslimanima je obaveza da lično prouče ezan prilikom nastupanja namaskog vremena, u svakoj džamiji, baš kako su to naslijedili iz vremena Allahovog Poslanika pa sve do današnjih dana.”
A Allah najbolje zna!
Odgovorio: Pezić Elvedin