Pitanje:
Es-selamu alejkum! Da li je dozvoljeno klanjati za imamima koji otvoreno pozivaju u novotariju i sami izmišljaju nekakva sveta mjesta i obilaze ih, kao npr. Ajvatovica, dobre vode i razna turbeta?
Odgovor:
Alejkumus-selam ve rahmetullahi ve berekatuhu!
Stav ehli-sunneta vel-džemata jeste da je dozvoljeno klanjati za čovjekom koji prakticira odreðene grijehe i novotarije, makar pozivao u njih, i da je namaz obavljen za njim ispravan te ga ne treba ponavljati sve dok te novotarije nisu djela koja izvode iz vjere islama.
Kazao je imam Tahavi, učenjak hanefijske pravne škole: “Smatramo dozvoljenim klanjanje namaza za svakim muslimanom, bio čestit ili grješnik.” (Šerh Akidet-Tahavije, od Ibn Ebul-I’za el-Hanefija, str. 373.)
Na spomenuti stav ukazuju mnogi argumenti:
Riječi Allahovog Poslanika: “Klanjat će vama, pa ako bude ispravno, i vama i njima je ispravno, a ako bude greška (neispravno), vama je ispravno, a njima neispravno.” (Buharija, Ahmed od Ebu Hurejre, r.a.)
Imam Buharija zabilježio je predaju da je Ibn Omer, r.a., koji je bio poznat po izuzetno velikoj preciznosti u slijeðenju Allahovog Poslanika, klanjao za Hadžadžom ibn Jusufom es-Sekafijem, a zna se ko je i kakav je bio ovaj čovjek.
Takoðer je zabilježeno da je za njim klanjao Enes, r.a., sluga Allahovog Poslanika.
Takoðer, zabilježeno je da je Ibn Mes’ud, r.a., klanjao za Velidom ibn Ukbom ibn Ebi Muajtom koji je konzumirao alkohol, pa čak da im je jedne prilike klanjao sabah-namaz četiri rekata.
Imam Ebul-I’z spominje da osoba koja bi izbjegavala klanjanje džuma-namaza i namaza u džematu zato što je imam grješnik, time bi, po mišljenju većine islamskih učenjaka, postala novotar. (Šerh Akidet-Tahavije, od Ibn Ebul-I’za el-Hanefija, str. 374.)
Sve spomenuto, ni u kom slučaju, ne znači podržavanje novotarija i postavljanje za imama osobe koja će prakticirati novotarije, štaviše, predvodnik ljudi u namazu treba da bude osoba koja je poznata po bogobojaznosti i prakticiranju sunneta Allahovog Poslanika, daleko od bilo kakvog prakticiranja novotarija, ali je neophodno pojašnjenje propisa i davanje smjernica ljudima koji budu iskušani time.
A Allah najbolje zna!
Odgovorio: Pezić Elvedin, prof.