Pitanje:
Da li je ženi dozvoljen ulazak u džamiju dok je u hajzu (menstruaciji) s ciljem da uči tedžvid, sufaru i sluša predavanja? Dok se obavlja namaz, ona sjedi u zadnjem dijelu iste prostorije (mesdžidu) u kojoj se obavlja pet vakata namaza?
Odgovor:
Ukoliko je spomenuta prostorija uzeta za mesdžid, ženama u stanju hajza, nifasa i džunupluka nije dozvoljeno da sjede na mjestima koja su predviđena za namaz. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: “Ja ne dozvoljavam (ulazak u) džamije ženi u menstruaciji, niti džunupu.” Ukoliko žena (sa menstruacijom) prođe kroz mesdžid radi neke potrebe, tako što će dobro paziti da ga ne zaprlja menstrualnom krvlju, onda nema smetnje, jer Uzvišeni kaže: “…niti kao džunupi, osim kao prolaznici.”
Od Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, prenosi se da je naredio Aiši, radijallahu anha, da mu doda nešto iz mesdžida. Ona je rekla da ima menstruaciju, a Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, reče: “Tvoj hajz nije u tvojoj ruci.”
Ukoliko postoji dodatna, pomoćna prostorija i ukoliko onaj koji je uvakufio taj prostor nije to smatrao dijelom mesdžida, već kao skladište, ili kuhinju, onda taj prostor ne uzima propis mesdžida. Tada je dozvoljeno da u tom prostoru sjede džunupi i žene u hajzu i nifasu. Također, nema smetnje da se namaz tu obavi ukoliko je to mjesto čisto i ukoliko nije vezano za zahode i kupatila.
Šejh Ibn Usejmin je upitan da li je ženi u hajzu dozvoljeno da prisustvuje halkama u džamijama, pa je odgovorio: “Ženi u hajzu nije dozvoljeno da boravi u džamiji, ali nema smetnje da prođe kroz nju, pod uvjetom da se mesdžid ne zaprlja menstrualnom krvlju. Kada joj nije dozvoljeno da se zadržava u džamiji, nije joj dozvoljeno da prisustvuje halkama Kur’ana, osim da se nađe van mesdžida tako da čuje glas posredstvom pojačala. Nema smetnje da žena sluša učenje Kur’ana dok je u hajzu i nifasu, kao što se prenosi od Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, da bi učio Kur’an u Aišinoj sobi, a ona je bila u hajzu. Međutim, nije dozvoljeno da boravi u džamiji kako bi slušala učenje, podučavala se tedžvidu i sl. Kada je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, bio na Oproštajnom hadžu, Safija majka vjernika, radijallahu anha, dobila je menstruaciju, pa je rekao: “Da li će nas ona sada zadržati?”, misleći da nije obavila tavaf, pa su mu rekli da je ona obavila tavaf prije menstruacije. Ovo ukazuje na to da nije dozvoljeno boraviti u džamiji, pa makar radi ibadeta. Također, vjerodostojno se navodi od Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, da je naredio svim ženama da izađu na musallu na dan Bajrama. Ženama u menstruaciji naredio je da ne prisustvuju na samoj musalli. (Fetava et-tahare, str. 373)
Ukoliko mesdžid ima dodatne prostorije koje nisu predviđene za namaz, kao što su hodnici, ili biblioteke, čekaonice i sl., nema smetnje da se sjedi na ovim mjestima, jer je zabrana isključivo veze za mesdžid (džamiju), tj., mjesto koje je pripremljeno za namaz. Allah najbolje zna!
Odgovorio: dr. Emir Demir