Pitanje:
Kako bolesnik uzima abdest i kako klanja?
Odgovor:
Neka je hvala Svevišnjem Allahu, Njega hvalimo, od Njega pomoć i oprost tražimo, Njemu se utječemo od zla naših duša i naših loših djela. Koga Allah uputi, niko ga ne može u zabludu odvesti, a koga u zabludi ostavi, niko ga ne može uputiti.
Svjedočim da nema istinskog božanstva osim Allaha, Koji nema saučesnika i svjedočim da je Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, Allahov rob i poslanik. Neka su mir i spas Allahovu Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, njegovoj časnoj porodici, ashabima i svima onima koji ih slijede dobro čineći.
U ovoj ćemo poslanici objasniti kako bolesnik uzima abdest i kako obavlja namaz. Na bolesnika se odnose posebni propisi, tim više što islamski vjerozakon uzima u obzir njegovo stanje. Svemogući Allah poslao je Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, s vjerom koja počiva na olakšavanju i lahkoći. Evo o tome kur’anskih ajeta: “On vas je izabrao i u vjeri vam nije ništa teško propisao…” (el-Hadždž, 78); “Allah vam želi olakšati, a ne da poteškoće imate…” (el-Bekara, 185); “Zato se Allaha bojte koliko god možete…” (et-Tegabun, 16). A tu su i ovi hadisi: “Vjera je lahka” (el-Buhari, 39); “Sustegnite se od onog što vam zabranim, a od onog što vam zapovjedim izvršite onoliko koliko možete.” (el-Buhari, 7288, i Muslim, 1337)
Budući da je to tako, Sveznajući Allah dao je u pogledu ibadeta svakom onom ko se nalazi u vanrednom stanju olakšicu koja je posve odgovarajuća njegovim potrebama, da bi bez imalo poteškoće mogao obavljati ibadete robujući Uzvišenom Allahu. Neka je hvala Gospodaru na tome!
- Bolesnik mora uzeti abdest za namaz, odnosno mora se okupati ako je džunup.
- Ako bolesnik ne može uzeti abdest, odnosno gusul zato što se boji da će se uslijed upotrebe vode pogoršati njegova bolest ili da će liječenje trajati duže, uzet će tejemum.
- Tejemum se uzima tako što se dlanovima dotakne zemlja, zatim se njima potare lice i na kraju se ruke potaru jedna drugom.
- Ako bolesnik ne može uzeti abdest sam, u tome će mu pomoći druga osoba. Kad se radi o tejemumu, druga osoba dotaknut će čistu zemlju i potrati lice i ruke bolesnika.
- Ukoliko se na nekom dijelu tijela nalazi rana, bolesnik će je oprati, a ako se boji posljedica, tad će po rani potrati vlažnom rukom; akoli se i zbog toga boji posljedica, umjesto pranja tog dijela tijela uzet će tejemum.
- Ako bolesnik na nekom dijelu tijela ima daščicu ili gips, neće taj dio oprati nego će po njemu učiniti mesh; tad ne mora uzeti tejemum jer mesh mijenja pranje.
- Dozvoljeno je tejemum uzeti potirući o zid ili o bilo šta drugo što ostavlja prašinu na ruci; nije dozvoljeno mesh učiniti potirući po zidu koji je obojen.
- Ukoliko bolesnik ne može uzeti tejemum o zemlju, ni o zid, ni o bilo šta drugo što ostavlja prašinu na ruci, nema smetnje u tome da tejemum uzima potirući o zemlju koja će mu se staviti u posudu, na maramicu i tome slično.
- Ako bolesnik obavi namaz i ne izgubi tejemum do sljedećeg namaza, dopušteno je da taj drugi namaz obavi pod tim tejemumom, to jest ne mora uzeti novi tejemum jer ga nije izgubio.
- Ako je to u stanju, bolesnik mora odstraniti nečistoću s tijela; ako to nije u stanju, obavit će namaz s nečistoćom na tijelu; njegov je namaz i u toj situaciji ispravan i ne mora ga ponoviti.
- Bolesnik mora klanjati u čistoj odjeći; ako odjeću uprlja nečistoćom, obući će drugu; ukoliko nije kadar klanjati u čistoj odjeći, njegov je namaz i u toj situaciji ispravan i ne mora ga ponoviti.
- Bolesnik mora klanjati na čistom mjestu; ako je mjesto na kojem klanja onečišćeno, mora ga očistiti ili po njemu postrti čistu serdžadu; ako to nije u mogućnosti, njegov je namaz i u toj situaciji ispravan i ne mora ga ponoviti.
- Bolesnik ne smije izostaviti namaz zato što nije u mogućnosti očistiti se za namaz onako kako treba. Očistit će se onoliko koliko može i namaz će obaviti u njegovu vremenu, pa makar se na njegovu tijelu, odjeći ili mjestu gdje klanja nalazila nečistoća.
Šejh Muhammed b. Usejmin