Pitanje:
Šta kvari abdest?
Odgovor:
Islamski se učenjaci razilaze u mišljenju oko toga šta kvari, a šta ne kvari abdest, a mi ćemo ovdje razmatrati one stvari za koje postoji dokaz da kvare abdest.
Prvo što kvari abdest jest izlazak bilo čega iz spolnog organa ili iz analnog otvora, pa ga nedvojbeno kvare izlazak mokraće, izmeta, vjetra, mezija i sperme (izlazak sperme uslijed podražaja obavezuje na uzimanje gusula, a pojava mezija obavezuje na to da čovjek opere spolni organ i testise).
Drugo što kvari abdest jest dubok san, to jest onaj san tokom kojeg čovjek ne opazi puštanje vjetra, i u vezi s tim nema razlike je li čovjek zaspao u ležećem položaju ili sjedeći naslonjen ili nenaslonjen. Mjerodavan je, kako rekosmo, osjećaj da se pustio vjetar. To je tako, jer san sam po sebi ne kvari abdest, nego je on situacija u kojoj se objektivno može dogoditi puštanje vjetra. Dokaz da san sam po sebi ne kvari abdest jest činjenica da onaj ko zaspi nakratko nije izgubio abdest. Da san sam po sebi kvari abdest, abdest bi bio pokvaren i u ovoj situaciji, kao što je pokvaren u situaciji kad iz čovjeka izađe neznatna količina mokraće.
Treće što kvari abdest jest konzumiranje mesa deve, mužjaka ili ženke, bez obzira na to da li je to meso prijesno ili skuhano. Džabir b. Semura, radijallahu anhu, kazuje: “Neko je upitao Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem: ‘Moram li uzeti abdest nakon konzumiranja ovčijeg mesa?’ ‘Uzmi abdest ako hoćeš’, odgovorio je Poslanik. Zatim je neko upitao: ‘Moram li uzeti abdest nakon kozumiranja mesa deve?’ Na to je Resulullah, sallallahu alejhi ve sellem, odgovorio: ‘Da, uzmi abdest u toj situaciji’” (Muslim, 360). To što je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, prvom čovjeku prepustio navolju hoće li uzeti abdest nakon što konzumira ovčije meso, dokaz je da obvezniku nije prepušteno navolju hoće li uzeti abdest nakon konzumiranja mesa deve. Prema tome, konzumiranje mesa deve i svih njenih dijelova, naprimjer iznutrice i loja, kvari abdest. Kad se radi o tome, Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, nije ništa izuzeo, a znao je da ljudi konzumiraju i iznutrice i loj. Da je konzumiranje iznutrica i loja imalo drukčiji status, Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, objasnio bi to, da muslimani znaju kako treba postupati. Također, nije nam poznato da islamski vjerozakon u pogledu bilo koje životinje pravi razliku između njenog mesa i iznutrice, te loja, jer ti dijelovi mogu biti ili halal, ili haram, te njihovo konzumiranje može ili kvariti abdest, ili ga ne kvariti. Da jedan dio neke životinje bude dozvoljeno, a drugi dio zabranjeno konzumirati, to ne postoji u našem vjerozakonu, premda je postojalo u vjerozakonu jevrejā. “Jevrejima smo sve životinje koje imaju kopita ili pandže zabranili, a od goveda i brava njihov loj, osim onog s leđa ili s crijeva, ili onog pomiješanog s kostima…” (el-En’am, 146). Otuda su islamski učenjaci jednoglasni u mišljenju da je loj svinje zabranjeno konzumirati, iako je u časnom Kur’anu spomenuto samo svinjsko meso: “Zabranjuje vam se strv, i krv, i svinjsko meso…” (el-Maida, 3). A ni u pogledu zabranjenosti konzumiranja svinjskog mesa ne postoji razilaženje među islamskim učenjacima. Eto zbog čega smo rekli da konzumiranje loja i iznutrica deve kvari abdest.
Šejh Muhammed b. Usejmin