Pitanje:
Šta čini čovjek koji je svojim duhom odsutan u namazu, kojem raznorazne misli naviru, tako da nekada zaboravi nešto od namaza?
Odgovor:
Vesvese (šejtanovo došaptavanje) su od šejtana. Dužnost je držati do svog namaza i ozbiljno mu prilaziti, te biti smiren prilikom njegovog obavljanja kako bi ga što razboritije obavio. Kaže Allah, dželle šanuhu:
”Ono što žele vjernici će postići. Oni koji namaz svoj ponizno obavljaju.”
Kada je Vjerovjesnik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, vidio jednog čovjeka da je nepotpuno obavio namaz i da nije bio smiren u njemu, naredio mu je da ga ponovi, rekavši mu:
“Kada stupaš u namaz, upotpuni abdest, zatim se okreni prema Kibli i izgovori tekbir, onda prouči iz Kur’ana ono što ti je lahko. Zatim učini ruku’ tako da se na njemu potpuno umiriš, potom se podigni toliko dok se potpuno ne ispraviš. Spusti se na sedždu tako da se na njoj potpuno smiriš, onda se ispravi na sjedenje toliko da se na njemu potpuno umiri. Zatim se spusti na sedždu da se na njoj dobro umiriš, i tako radi tokom cijelog namaza.”
Sama spoznaja da čovjek stoji pred Allahom, dželle šanuhu, dok je u namazu, i da Ga doziva, podstrek mu je da bude skrušen u njemu, i da mu pristupi što ozbiljnije. Takav pristup namazu ukazuje na šejtanovu udaljenost od klanjača i njegov spas od vesvesa.
Ako vesvese u namazu budu česte, puhni (vlažan zrak) tri puta na lijevu stranu i utječi se Allahu, subhanehu ve te’la, od prokletog šejtana (prouči euzu) tri puta. Allahovom, dželle šanuhu, voljom će vesvese prestati.
To bi Vjerovjesnik, sallallahu ‘alejhi ve sellem, naređivao nekim ashabima kada bi mu se požalili:
“O Allahov Poslaniče, šejtan me je zbunjivao u namazu.”
Osoba nije dužna ponoviti namaz zbog tih vesvesa. Ako bi učinila prijestup koji se ispravlja sehvi – sedždom, obavezna je učiniti sehvi – sedždu; u slučaju da zaboravi prvo sjedenje (tešehhud), ili ne bi rekla “Subhane Rabbijel – azim” na ruku’, ili “Subhane Rabbijel – e’ala” također iz zaborava.
Ako klanjač tokom namaza posumnja da li je klanjao, npr. podne namaz, sa tri ili četiri rekata, postupit će kao da je klanjao tri, zatim će klanjati još jedan, i prije nego preda selam učinit će sehvi – sedždu. Isti slučaj je i s akšam namazom; ako posumnja da li je klanjao dva ili tri rekata. U tom slučaju će postupiti kao da je klanjao dva rekata, naklanjat će još jedan rekat, te će prije predavanja selama učiniti sehvi – sedždu, jer je tako naredio Vjerovjesnik, sallallahu ‘alejhi ve sellem.
Molim Allaha, dželle šanuhu, da nas zaštiti od prokletog šejtana i da nas uputi na ono čime je On zadovoljan.
Šejh Ibn Baz
Fetve učenjaka dvaju harema – 101. str.