Pitanje:
Da li je Adem prvi poslanik? I koja je razlika između poslanika i vjerovjesnika?
Odgovor:
Prvi poslanik je Nuh, alejhis-selam. Tako stoji u poznatom hadisu koji govori o zagovaranju na Sudnjem danu, a zabilježili su ga Buharija i Muslim preko Ebu Hurejre. Adem, alejhis-selam, bio je vjerovjesnik; nije mi poznato da postoji argument koji ukazuje da je on bio poslanik. U jednom hadisu stoji da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao da je Adem prvi vjerovjesnik.(Ahmed, 5/265. A šejh Albani smatra ga ispravnim. Neki hadiski stručnjaci ovaj hadis nisu prihvatali, a to je prioritetnije mišljenje.)
Kada je riječ o razlici između poslanika i vjerovjesnika, islamski učenjaci imaju različite stavove. Neki učenjaci smatraju da nema razlike između poslanika i vjerovjesnika, ali ispravno je da razlika postoji. Svevišnji Allah rekao je: “Prije tebe, Mi nijednog poslanika i vjerovjesnika nismo poslali, a da šejtan nije, kad bi on što kazivao, u kazivanje njegovo nešto ubacivao.” (El-Hadždž, 52.)
Ebu Zerr prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Vjerovjesnika je bilo sto dvadeset i četiri hiljade, a poslanika trista deset i nekoliko.” (Ahmed, 5/265. I ovo je nastavak prethodnog hadisa.)
Ajet i hadis ukazuju da postoji razlika između poslanika i vjerovjesnika. Neki drugi učenjaci smatraju da i jedan i drugi dobivaju objavu, osim što je poslanik zadužen da prenese poslanicu, a vjerovjesnik nije. Tako je svaki poslanik – vjerovjesnik, a svaki vjerovjesnik nije poslanik.
Međutim, ni ovo mišljenje nije jako iz više razloga: prvo, iz prethodnog ajeta jasno se vidi da je i vjerovjesnik poslan ljudima, a poslanstvo obavezuje na dostavu poslanice; drugo, neprenošenje poslanice ustvari je tajenje znanja, a to se suprotstavlja mudrosti davanja objave, da je to tako, znanje jednog vjerovjesnika nestalo bi njegovom smrću; treće, Buharija i Muslim zabilježili su da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Pokazani su mi narodi, pa sam vidio vjerovjesnika a s njim skupina ljudi, vidio sam drugog a s njim jedan, ili dvojica, a vidio sam i vjerovjesnika koji nije imao sljedbenike”; i četvrto, Resulullah, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: “Prije mene nije poslan nijedan vjerovjesnik a da nije bio obavezan ukazati ljudima na ono što je najbolje za njegov narod.” (Muslim, 1844.)
Naime, navedeni hadisi ukazuju da vjerovjesnici kao i poslanici moraju prenositi ljudima ono što im se objavljuje od Gospodara. Ispravno mišljenje jeste da poslanik donosi novu poslanicu, dok vjerovjesnik samo potvrđuje prethodnu poslanicu, a obavezu prenošenja ima i jedna i druga kategorija.(Vidjeti: Ruhul-meani, 17/165.) A Allah najbolje zna.
Odgovorio: Dr. Safet Kuduzović