Pitanje:
U kojem je namaskom vremenu najvrednije obaviti namaz? Je li namaz zaista najbolje obaviti u prvom namaskom vremenu?
Odgovor:
Namaz je najvrednije obaviti u vremenu koje je šerijat za to predvidio. Imam el-Buhari zabilježio je da je neko upitao Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: “Koje je djelo najdraže Svevišnjem Allahu?” On je odgovorio: “Namaz obavljen u njegovu vremenu.” Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, nije rekao: “Namaz obavljen u njegovu prvom vremenu” zbog toga što se neki namazi trebaju odgoditi, kao, naprimjer, jacijski namaz. U vezi sa ženom, naprimjer, postavlja se pitanje je li bolje, kad se nalazi u kući, da jacijski namaz obavi odmah čim nastupi namasko vrijeme, ili je pak bolje da taj namaz odloži do prve trećine noći. Bolje je da jacija-namaz odgodi do prve trećine noći. Imam Muslim zabilježio je predanje u kojem se kaže: “Jedne je noći Resulullah, sallallahu alejhi ve sellem, odgodio jacijski namaz, pa su neki ashabi rekli: ‘Allahov Poslaniče, žene i djeca zaspali su!’ On se pojavio i predvodio ih u namazu, a zatim je rekao: ‘Kad ne bih otežao svojim sljedbenicima, uvijek bih obavljao jacijski namaz u ovom vremenu!’”
Isto to važi za putnike i za one što su na izletu: bolje je da odgode jacija-namaz ukoliko im to ne predstavlja teškoću. A sve druge namaze, osim jacijskog, bolje je klanjati u prvom vremenu, izuzev ako postoji razlog da se oni odgode. Razlog da se odgodi podne-namaz, naprimjer, jest prevelika vrućina; namaz će se odgoditi do pred ikindiju, a tad je kudikamo manja vrućina. Podne-namaz bolje je u tom slučaju odložiti na osnovi hadisa koji su zabilježili el-Buhari i Muslim, a u kojem stoji da je Resulullah, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Odgodite namaz prilikom velike vrućine, jer je teška vrućina zapah vrućine džehennemske vatre!”
El-Buhari i Muslim zabilježili su predanje u kojem se kaže: “Božiji Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, bio je na putu, pa je Bilal htio proučiti ezan za podnevski namaz, na šta mu Resulullah, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: ‘Sačekaj da zahladi!’ Nakon nekog vremena Bilal se pojavio da prouči ezan, ali mu je Poslanik islama opet rekao: ‘Sačekaj da zahladi!’ Naposlijetku se pojavio da prouči ezan, i Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, to mu je dopustio.”
Razlog da se odgodi namaz jest i njegovo klanjanje u džematu, ako se u prvom namaskom vremenu ne može obaviti u džematu. Naprimjer, čovjek se nalazi izvan grada kad nastupi namasko vrijeme, pa ako namaz odmah obavi, klanjat će ga zasebno, a odgodi li ga, klanjat će ga u džematu. U toj je situaciji namaz bolje odgoditi.
Šejh Muhammed b. Usejmin