Pitanje:
Da li je kupanje petkom obavezno i muškarcima i ženama?
Odgovor:
Kupanje petkom propisano je onome ko prisustvuje džuma-namazu, a na to ukazuju riječi Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: “Kada neko od vas krene da obavi džuma-namaz, neka se okupa!” (Buhari, br. 877; Muslim, br. 844) To znači da ženama i osobama koje opravdano ne prisustvuju džuma-namazu nije sunnet posebno kupanje petkom ili radi džuma-namaza, osim opće pohvale održavanja čistoće.
Većina učenjaka smatra da je kupanje petkom pohvalno, a neki učenjaci smatraju da je ne samo pohvalno nego i obavezno.
Dokaz da je kupanje petkom obavezno jesu riječi Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: “Kupanje na dan džume obaveza je svakom punoljetnom” (Buhari, br. 858; Muslim, br. 846), te postupak Omera, radijallahu anhu, kada je prigovorio čovjeku zbog kašnjenja na džumu, a on mu, pravdajući se, reče: “Bio sam u poslu i nisam krenuo kući sve dok nisam čuo ezan, te sam se samo abdestio i odmah sam došao!”, a Omer na to, ponovo ga kritikujući, reče: “Uz to još i abdest, a znaš da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, naređivao kupanje!” (Buhari, br. 878; Muslim, br. 845)
Dokaz mišljenja da kupanje ipak nije obavezno jeste predaja u kojoj se navodi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao: “Ko se abdesti na dan džume, lijepo je postupio, a ko se okupa, pa kupanje je bolje!” (Ahmed, br. 20185; Ebu Davud, br. 354; Tirmizi, br. 495; Nesai, br. 1385, hadis je hasen po ocjeni Tirmizija)
Kao što se ovo mišljenje argumentira i predajom od Aiše, radijallahu anha, u kojoj spominje da su ljudi dolazili petkom na džumu iz svojih kuća i njiva, pa bi dolazili prašnjavi i znojavi, zbog čega bi se od njih osjetio miris znoja, pa bi im Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, govorio: “Kada biste se očistili za ovaj dan.” (Buhari, br. 902; Muslim, br. 847) Ovaj hadis ukazuje da je mudrost i svrha propisanosti kupanja petkom postizanje tjelesne čistoće, što znači da osoba koja je čista, odnosno nije prošlo puno vremena od posljednjeg kupanja, nije obavezna kupati se posebno za taj dan. Međutim, preče je i ljepše primijeniti riječi Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, i okupati se posebno za taj dan. Ova predaja, također ukazuje na obaveznost kupanja ukoliko postoji potreba za tim, odnosno nečistoća i neugodni mirisi, koji uznemiravaju ljude i meleke.
Uzvišeni Allah najbolje zna!
Odgovorio: mr. Hakija Kanurić